Bio

Jürgen Nys

In m’n jeugd was sport vooral een manier om een gezellige tijd door te brengen met vrienden.  Ik was niet erg competitiegericht. De podiumplaatsen die ik behaalde zijn dan ook vooral gelinkt aan de disciplines waar ik me steeds met het grootste plezier voor inzette. Wanneer het studeren en later m’n loopbaan meer tijd opeisten verdween sport langzaamaan naar de achtergrond.

Jaarlijks coachte ik nog wel op de surfcamps van Boardx, maar fit blijven tijdens het jaar was eerder een routineklus dan een uitlaatklep.
Pas toen ik Crossfit Antwerpen leerde kennen, vond ik terug wat ik zocht.
Een goeie sfeer, gezonde competitie onder de groepsleden en ervaren coaches die met plezier voor de groep staan.  Een jaar later werd Crossfit Mechelen opgestart en stond ik paraat op de eerste testweken. Nu enkele jaren is m’n liefde voor de sport en het coachen enkel gegroeid.

Rond 2017 had ik al enkele reeksen loop- & krachttrainingsessies gegeven aan vrienden. Later dat jaar ben ik bij Form. gestart als personal training en groepscoach. Daar begeleidde ik m’n eerste personal trainingsessies en gaf ik de HIIT sessies. Kort daarna maakte ik de overstap naar de Primer Academy in Leuven, waar ik al snel m’n eigen lessenreeks kon geven, en waar ik mezelf als coach en m’n visie op coaching verder kon bijschaven.

Deze drie pijlers vormen de basis van verantwoorde coaching die resultaten oplevert.

Sportieve prestaties staan niet los van de rest van je leven. Iemands thuissituatie, loopbaan, slaapritme en volume, eetpatroon, algemene gezondheid en mentale veerkracht zijn minstens even bepalend.

Sport verdient daarin een plek, maar mag geen extra kopzorg zijn. Als je het juist aanpakt, kan sport je de energie geven om net meer te doen.

We hebben niet allemaal hetzelfde doel, maar de manier waarop ons lichaam hoort te bewegen is niet zo verschillend. Uiteraard heeft een yogi meer nood aan mobiliteit en minder aan kracht dan een powerlifter. Toch zijn kracht & mobiliteit even belangrijk voor beide atleten.  De fundamentele basis is dezelfde. Als coach focus ik vooral op ‘niet sport-specifieke’ kracht- & conditietraining’.

Bewegen is belangrijk, dat weten we. Toch is het eenvoudig om beweging uit het oog te verliezen als onze agenda’s druk gevuld zijn.
Helaas is sporten een beetje zoals tanden poetsen. Het volstaat niet om 1x per maand “all out” te gaan.  Wanneer beweging een plek heeft in je leven, en je daarbij waakt over het vermijden van blessures is elke stap die je zet eentje in de goeie richting.

Opleidingen

  • International Surfing Association (ISA) – surfcoach level 1

  • Physical Coaching Academy – Physical coach – EREPS level 3

  • Physical Coaching Academy – Personal trainer – EREPS level 4

  • Evidence Based Fitness Academy – Barefoot training specialist – level 1

  • Crossfit Level 1

  • Physical Coaching Academy – Lower back training

  • Physical Coaching Academy – Assess & Correct

  • 8 Weeks Out – Certified conditioning coach

  • Strongfit – Weekend seminar